Jak se v novém roce dostat do formy?

Rok 2022 je minulostí, teď na nás čekají další výzvy v roce 2023. Se starým rokem jsme se rozloučili a spolu s ním je zapomenuto i vše, co se nepodařilo nebo nestihlo. Že jste si, dámy, do nového roku přinesly nějaké to kilo navíc a jako předsevzetí jste si daly, že nejen zhubnete, ale dostanete se i celkově do formy? Máme pro vás pár tipů, jak to zvládnout, jak se říká, levou zadní.

Svátky se podepsali snad na každém

Během svátků jsme si užily klidu a pohody, neustále jsme něco ujídaly a moc se nehýbaly. O té pohodě přece ty sváteční dny jsou.

Cukroví, chlebíčkům, řízku, bramborovému salátu a dalším laskominám se jen těžko odolává. Jenže teď už jsou svátky skoro zapomenuté, pomalu ale jistě jsme se museli vrátit do běžného režimu. Zjistily jste přitom, že nedopnete kalhoty nebo sukni, tričko vám je těsné a možná se cítíte i tak nějak nafouknutá? Nepanikařte, nejste v tom samy. Důležité je, že jste si to uvědomily a chcete se zase cítit fit.

Jen předsevzetí nestačí

Pokud patříte mezi ty, které si jako novoroční předsevzetí daly dostat se zase do formy a zhubnout, pak vězte, že je to sice chvályhodné, ale jen to nestačí. Je mezi námi tolik lidí, kteří si ho dali také, ale dlouho jim to nevydrželo. Chce to i trpělivost a pevnou vůli, nevzdávat se při prvním neúspěchu.

Víte, že je fajn najít si i nějakou motivaci a stanovit si dílčí cíle, za jejichž splnění si dopřejete malou odměnu?

Jděte na to pomalu

Čekáte, že se do formy dostanete za týden, dva nebo tři? Nemalujte si to moc narůžovo. Tak rychle to nejde, a není to ani správné. Mohly byste si přivodit i nějaké to zranění nebo jiné obtíže. Jasně, všichni bychom nejradši viděli výsledky svého snažení hned, ale jenže když se nám to nepodaří, ztratíme motivaci, řekneme si, že to stejně nemá smysl a vzdáme to. To by ale byla velká škoda. Jděte na to pěkně pomalu, stanovte si cíl a jděte za ním.

Zamyslete se nad jídelníčkem

Zdravá strava je základ. Otřepaná fráze, která je ale založená na pravdě. Naše tělo potřebuje ke správnému fungování vhodné palivo, když ho nedostane, nemůže fungovat tak, jak by mělo. Čas strávený v kuchyni je pro vás možná utrpení, ale když na sobě zpozorujete výsledky, dost možná vás to tam začne i bavit.

· Na jídelníček zařaďte lehká jídla, jezte menší porce, ale častěji.

· Nezapomínejte na zeleninu i nějaké to ovoce, dopřejte si libové maso, ryby, mořské plody, ořechy, semena, mléčné výrobky a další zdravé potraviny.

· Snažte se vyvarovat jednoduchých cukrů, přednost dejte těm komplexním.

· Nezapomínejte ani na bílkoviny a zdravé tuky.

· Na jídlo si najděte čas, vychutnejte si ho, nespěchejte.

· Den začněte snídaní, dopoledne si dejte svačinu. Pokračujte obědem, odpolední svačinou a den zakončete večeří.

· Velikost porce i to, co jíte, vybírejte podle toho, jaká je vaše denní aktivita a energetický výdej.

· Pozor na přejídání i vynechávání jídel.

Pravidelně se hýbejte

Kdo chce zhubnout a dostat se do formy, ten by měl také cvičit. Pustit se do toho po hlavě nedává smysl, mohly byste si ublížit. Než se k němu opravdu odhodláte, vytvořte si doma prostor na cvičení, kde se budete moci protáhnout a pořiďte si legíny nebo tepláky a trička se sportovním motivem. Domácí tělocvičnu můžete doplnit o základní vybavení jako je podložka na cvičení, činky, rotoped, popřípadě i běžecký pás.

Začněte po troškách, postupně čas natahujte a místo cvičení doma si zajděte do posilovny, zaplavat nebo se pusťte do výběru běžeckých bot, ať můžete běhat venku.

Nezapomínejte pít

Bolí vás sem tam hlava? Míváte popraskané rty? Cítíte se unavená a pokožka by taky potřebovala hydratovat? Nejspíš přes den vypijete málo tekutin, a to vám neprospěje ani normálně, natož když chcete být fit. Dejte přednost čisté vodě a neslazeným čajům, vyhněte se slazeným limonádám, džusu a alkoholu. Takové nápoje jsou totiž nejen kalorické, ale obsahují i jednoduché cukry a přídavné látky.

Dopřejte si i kvalitní spánek

I ten naše tělo pro správné fungování potřebuje. Kdo se nevyspí, ten je podrážděný, nesoustředěný, unavený, nic se mu nedaří, a navíc mu časem nemusí správně fungovat imunitní systém. Tělo během spánku relaxuje a regeneruje, musí jít ale o kvalitní a nerušený spánek.