Rocková bimbo slaví comeback: Proč je Pamela Anderson múzou mladých?

3 min čtení

3 min čtení

Pamela Anderson, ultimátní poster girl devadesátých let, jejíž kariéru v druhé polovině této dekády nezvratně poznamenala uniklá domácí sex tape, se po padesátce stává novodobou módní ikonou. Nejenže pózuje v aktuálních kampaních – také její někdejší styl se znovu těší pozornosti a stává se velkým zdrojem inspirace v moderním pojetí ženskosti.

K aktuálnímu zájmu o osobnost Pamely Anderson bezesporu přispěl i osmidílný seriál Pam & Tommy (Disney+), který měl premiéru letos na jaře. Blonďatou sexbombu v něm ztvárňuje k nepoznání přesná Lily James, zatímco roli drsného bubeníka kapely Mötley Crüe Tommyho Leea si střihl neméně věrohodný Sebastian Stan. Co se divákovi může jevit jako pocta jedné z nejslavnějších popkulturních ikon 90. let, se ve skutečnosti nesetkalo s vřelým přijetím. Kanadská hvězda, která letos v červenci oslavila 55. narozeniny, se zatvrdila, že se na tento seriál nikdy nepodívá. Namísto toho chystá ve spolupráci s Netflixem dokument, v němž svůj životní příběh odvypráví z vlastního pohledu. Intimní portrét, poskládaný z dosud nezveřejněných svědectví, režíruje Ryan White.

TIP NA VIDEO: Jak nás ovlivňuje body shaming?

Mezitím zažívá Pamela Anderson velký comeback skrze módu. Připomeňme, že v roce 2019 zazářila na titulce české Vogue, která s ní nafotila foto story ve stylu Brigitte Bardot. S francouzskou filmovou ikonou přitom Pamelu pojí nejen objemné blonďaté lokny, ale i aktivismus a zájem o práva zvířat. Ve stejné době se Anderson objevila také mezi pozvanými na přehlídce Chanel; Karl Lagerfeld tehdy v prostorách Grand Palais nechal vybudovat pláž místo mola. Devadesátkové ikoně stačilo, aby se zula, bosá se prošla po písku, a fanoušci, kteří s vděkem přijímají jakékoli záškuby nostalgie, tleskali nadšením. C. J. Parker v Chanel! Existuje pro polozapomenutou hvězdu lepší satisfakce?

Existuje. Aktuálně Pamela září v kampani značky Heaven návrháře Marca Jacobse, oděná do korporátně šedého, avšak svůdného topu korzetového střihu a mikro sukně, které jako kdyby vypadly z jejího devadesátkového šatníku. Anderson totiž možná většina lidí vnímala jen jako sexbombou v jednodílných červených plavkách – mimo písčité kulisy seriálu Pobřežní hlídka však byla zajímavou módní personou, která se nebála prvoplánové svůdnosti ani kostýmní nadsázky zahalené do rockových prvků. Důkazem relevantnosti jejího odkazu je přehlídka Fendi z letošního září, kde jedna z modelek předváděla korzet a oversize fuzzy hat (opět práce Marca Jacobse, pro něhož se Pamela stala múzou).

Loading

Nutno říct, že Pamela Anderson ani její styl nebyly tak vřele přijímány vždy. Poté, co se stala (podobně jako Britney Spears) obětí toxické mediální kultury přelomu milénia, zažívala kariérní temno – i ona sama se tehdy zcela poddala stereotypnímu obrazu o hloupých blondýnách, když s Denise Richards natočila film Blonďatá a blonďatější založený na stejném nápadu jako Troškův Kameňák. S módou pak začala koketovat prakticky až v roce 2009, kdy ji do role manekýny k překvapení všech obsadila Vivienne Westwood. Comeback se neobešel bez skandálu v podobě odhalené bradavky při závěrečném defilé.

Ve zlatých mini šatech, které někdejší superstar oblékla na party po přehlídce, tehdy navíc ještě podpořila stereotypní představu o nesoudné ženě, která se ani na prahu čtyřicítky nehodlá vzdát velkých výstřihů, zlatých loken a těžkého make-upu – symbolů ženského sex-appealu, v té době však také pokleslosti či úpadku. Byl to také další důkaz, že každý comeback potřebuje uzrát. Pro Pamelu Anderson ta doba přichází právě teď. V post #MeToo době může znovu vyprávět příběh o odcizené sex tape, tentokrát však doplněný o otevřené osobní svědectví o tom, jak jí nahrávka zničila kariéru a pocuchala psychiku.

Současně se však těší ocenění i jako módní a popkulturní ikona, jejíž vliv přetrval. Dnes v oblékání inspiruje i mladou generaci, která se okouzleně vrací k mileniální bimbo a Barbie estetice a napravuje její dosavadní vnímání ve společnosti. Být blond a nosit růžovou, krátké sukně, korzety a boty na platformě je nejen součástí mainstreamové módy, ale i jedním z projevů současného feminismu, kdy se ženy hrdě hlásí ke své hyperfeminitě či otevřené sexualitě, aniž se přitom musejí bát, že budou považovány za hloupé a povrchní. A do toho obraz Pamely Anderson, která se navíc znovu sebevědomě vrací ke svému sexy stylu, perfektně zapadá.