.

. Zdroj: Archiv Mojí psychologie

Skrytá řeč šatů: Co o vás vypovídá vaše skříň?

Jak často si kupujete něco na sebe proto, že to opravdu potřebujete? Z nákupů oblečení se stala zábava, terapie, způsob trávení času. 

V rámci jedné psychologické studie nechali pár desítkám žen spočítat středně složité matematické příklady.

Druhá skupina žen v jiné místnosti měla tytéž příklady počítat v plavkách.

Nikoho nepřekvapilo, že ženy, které počítaly v plavkách, dosáhly v průměru znatelně horších výsledků. Plavky totiž nejsou právě typem oblečení, které by v nás posilovalo intelektuální sebevědomí a pocit kompetence v přírodních vědách… Oblečení má zkrátka výrazný vliv na naše prožívání a s pomocí svého šatníku můžeme ovlivnit svou náladu. Proto se vyplatí oblékat se nikoli podle toho, jak se právě teď cítíme, ale podle toho, jak se chceme cítit. Zeptejte se svých šatů, kabátů a bot…

Inspirujte se postřehy módní psycholožky Jennifer Baumgartner. Odpovězte si na otázku (A), zjistěte, co o vás vypovídá (B) a jak to můžete zkusit změnit (C).

A: Co máte ve skříni?

B: Co to znamená?

C: Co můžete vyzkoušet?

A: Necháváte si každý kousek, který jste si kdy pořídila, včetně těch, které nenosíte. B: Příliš lpíte na své minulosti, případně na svých nesplněných snech. C: Zkuste pro začátek vyřadit to, co vám nepadne, nebo to, co je obnošené či poškozené. Zachovalým věcem můžete dát další život, když je darujete.

A: Nosíte jen neutrální kousky, vyhýbáte se barvám a doplňkům. B: Řešíte, kým jste byla nebo mohla být, nikoli, kým jste právě teď. C: Zkuste ze stereotypu vybočit alespoň v drobnostech. Co třeba šperk nebo šátek?

A: Nosíte příliš volné oblečení, větší velikosti, než jaké vám doopravdy sedí. B: Vězíte v psychologickém stereotypu. Možná se příliš bojíte jakkoli upoutat pozornost. C: Vezměte na nákupy kamarádku, která vám pomůže vybrat, co vám skutečně sedí. Nejde ani tak o velikosti, jako o reálné rozměry.

A: Už vám někdy někdo naznačil, že se oblékáte příliš vyzývavě a sexy za nevhodných okolností. B: Vidíte své tělo jinak než ostatní, případně se vidíte tak, jak jste vypadala v minulosti, ale už to neplatí. C: Zvažte, jak chcete v různých situacích působit a jaký dojem chcete vyvolat v práci… nebo třeba na třídních schůzkách.

A: Oblékáte se na svůj věk příliš mladistvě či naopak usedle. B: Snažíte se svůj šatník přizpůsobit věku, na který se cítíte, ale úplně to nevychází. C: Pokuste se najít skutečně nadčasový styl, přizpůsobený spíše příležitosti než konkrétnímu věku.

A: Stále jste v pracovním oblečení, kostýmek je v podstatě vaše uniforma. B: Vaše sebevědomí se zakládá především na vaší profesi a pracovních úspěších. C: Oceňte sebe sama také za to, co jste dokázala mimo práci. Ať jde o rodinu, přátele či kreativní projekty.

A: Vaše skříň je plná značkového oblečení s velkými logy a nápisy. B: Snažíte se za každou cenu zapůsobit na své okolí. C: Zkuste nosit kvalitní oblečení bez nápisů a log. Mějte na paměti, že lidé vás oceňují za jiné věci, než jsou značky, které nosíte.

Článek vyšel v dubnovém čísle časopisu Moje psychologie. Aktuálně je na stáncích červnové číslo s Tamarou Klusovou na titulce. Objednat si ho můžete i přes www.ikiosek.cz.

.
. | Zdroj: Archiv Mojí psychologie