Tyto tendence v módě probleskávaly několik posledních let, ať už v souvislosti se snahou o větší udržitelnost a recyklaci oblečení nebo s nástupem všeobjímajícího trendu vintage, kdy se návrháři neustále obracejí do minulosti a vytahují z ní tu sedmdesátky, tu devadesátky, tu krinolíny jak z 19. století. Definitivně je pak stvrdila letošní karanténa, která nás uvěznila doma a v Češích opět probudila zájem o chalupaření nebo minimálně nejasnou touhu mít alespoň ještě jedno místo, ideálně se zahradou, kam můžou utéct před „stíhami“ velkoměsta.

Ve stejné době, tedy zkraje března, začal na sociální síti TikTok trendovat rustikální až rurální styl, jež si časem vysloužil hashtag #cottagecore. Jestli tápete, co si pod tím představit, pak nehledejte velkou hloubku. Jde o extrémně stylizované video výjevy plné rozkvetlých luk, rozpuštěných vlasů, šátků uvázaných „na selku“, dek rozprostřených v trávě a volně svázaných kytic.
U nás bychom za cottagecore mohli označit třeba Instagram foodblogerky Báry Karpíškové alias Bjukitchen, avšak ta má dar, že všechno působí uvolněně a autenticky. Když si pak Bára na sebe vezme nějaké šaty, je jisté, že vyvolá dotazy, odkud jsou. Cottagecore by totiž bez módního aspektu nebyl tak přitažlivý, zatímco takto působí, že je možné dosáhnout všeho – útulného domova, obdivuhodného stylu a navrch ještě klidu.
V módě tento pocit dovedou vyvolat například šaty amerických udržitelných značek Christy Dawn a DÔEN, z tuzemských zase tvorba návrhářek Terezy Hoškové (Julie Store), Zuzany Osako (Tradice) nebo Ester Geislerové a Josefiny Bakošové (Ester a Josefina). Čím dál víc se také mluví o značce Port of Stars.
Tak jako vše na Instagramu i tento trend má své hranice, kdy zachází do křeče. Místo uvolněné žínky pak můžete spatřit jen snaživou stepfordskou paničku, která se snaží mít vše hotovo: oběd uvařený, dům naklizený, děti zkrocené a outfit uhlazený – čímž však vzbuzuje spíš neklid. Ne, nemusíte mít vše hotovo, můžete mít klidně jen tyšaty.