Kolem přehlídek haute couture pro podzim a zimu 2023 bylo rušno – dokonce tak, že kontroverzní kolekce módního domu Schiaparelli s hlavami exotických zvířat málem zastínila ty ostatní. To by byla škoda, protože móda haute couture byla, je a vždycky bude o krásných šatech, které dokážou jitřit fantazii. A je jedno, jestli jim vládne elegantní minimalismus, anebo princeznovská opulence. Kterých sedm trendů by vám nemělo uniknout?
‹
Dokonce ani lidé, kteří se o přehlídky haute couture vůbec nezajímají, je letos nemohli na sociálních sítích minout. O rozruch se totiž postarala hned první prezentace v řadě – Schiaparelli. Návrhář Daniel Roseberry opět předvedl své špičkové řemeslo, které si vyzývavě pohrává s imaginací. Tentokrát ovšem zapomněl, že jeho velké umění budou na svých malých mobilních displejích soudit především lidé, kteří nemají možnost docenit vysokou kvalitu titěrné ruční práce, a tak se logicky zaměřují pouze na primární symboly – v tomto případě na realistickou hlavu lva, vlka a sněžného leoparda, které zdobily šaty modelek Iriny Shayk, Naomi Campbell a Shalom Harlow.
TIP NA VIDEO: Jaké šaty poletí v roce 2023?
Haute Couture Fashion Week je událost, která se koná dvakrát ročně výhradně v Paříži a při níž svou jedinečnou tvorbu prezentují výhradně návrháři, kteří jsou členy The Chambre Syndicale de la Couture Parisienne, sdružení, které v roce 1858 založil (paradoxně) anglický návrhář Charles Frederick Worth. Být členem haute couture znamená plnit několik podmínek: například mít ateliér v Paříži a k němu přesně určený počet zaměstnanců, šít modely zákazníkům na míru a dvakrát ročně připravit přehlídku, která čítá minimálně 50 modelů na večerní i denní nošení. K tradičním značkám haute couture patří třeba Chanel, Dior, Schiaparelli nebo Valentino.
Co je Haute Couture Week?
Módní dům Schiaparelli se okamžitě vytasil se sofistikovaným zdrojem inspirace, jímž byla Božská komedie od Danta Alighieriho, konkrétně část Peklo, kde tyto šelmy symbolizují hříchy. Na sociálních sítích také pod každým příspěvkem zdůraznil, že při výrobě nepřišla k újmě žádná zvířata. Nebylo to však moc platné, neboť zvířecí hlavy (vyrobené z pěny, hedvábí a umělých kožešin) evokovaly především trofeje získané ilegálním lovem. Daniel Roseberry tak dostal svou životní lekci z online marketingu, která by mohla znít nějak takto: Dívej se na tvorbu nejen optikou své sociální bubliny a hrstky nejbohatších zákazníků či celebrit, ale i očima masy, které servíruješ pouze obrázky na Instagramu.Co uvidí?Lva, který v Danteho alegorii ztělesňuje pýchu, anebo aroganci bohatých, kteří loví zvířata pro zábavu?
Irina Shayk na přehlídce Schiaparelli se lvem, který symbolizuje pýchu. / Zdroj: Profimedia.cz
Problematika vnímání haute couture na sociálních sítích má ale více rozměrů, jak se ukazuje například v případě přehlídek dvou věhlasných francouzských matadorů – módních domů Dior a Chanel. Ty pravidelně čelí kritice části veřejnosti, že nepřinášejí nic nového, jejich kolekce nejsou dostatečně oslňující a inovativní, popřípadě že jejich tvorba připomíná spíše ready-to-wear. Pravda však je, že haute couture má svá přísná pravidla a míra ruční práce je u ní mnohem vyšší, byť zdálky a na malé fotce jednotlivé detaily nemají šanci vyniknout. Zatímco celek na fotografii zobrazuje jednoduché černé šaty, teprve při detailním zkoumání má člověk šanci spatřit tisíce drobných ručně našitých korálků, delikátní výšivku anebo detaily dokonalého střihu. Stále si však nemůže osahat třeba prvotřídní materiály.
Zblízka versus zdálky: Souprava, kterou navrhl Haider Ackerman pro módní dům Jean Paul Gaultier, je ve skutečnosti ze špendlíků. / Zdroj: Profimedia.cz
Kdo může naopak uspokojit i diváky na sociálních sítích, bývá pravidelně tvůrčí dvojice Viktor & Rolf, která do své poslední haute couture kolekce vložila notnou dávku iluzionismu. Modelky oděné do jednoduchých tělových korzetů předváděly róby, které připomínaly spíše surrealistické konstrukce – asi nejtěžší roli měla ta, jež prezentovala vyztužené princeznovské šaty vzhůru nohama. Viktor & Rolf tak nadále pokračují ve svém specifickém teatrálním stylu haute couture, který se v prostředí Instagramu stává okamžitou #mood – jen si vzpomeňte na virální kolekci z roku 2019 a šaty s nápisy jako Sorry I'm Late I Didn't Want To Come. Otázkou však zůstává, nakolik tyto kreace mohou fungovat v praxi – tedy v nadcházející sezoně červených koberců.
Viktor & Rolf a jejich „upside down“ šaty. / Zdroj: Profimedia.cz
I v tak unikátních dílnách, jako jsou ty haute couture, však krystalizují tendence, které můžeme vnímat jako trendy. Podívejte se na 7 momentů, kde se vize módních návrhářů překvapivě protnuly.
Trendy z haute couture si můžete prohlédnout v následujících kapitolách. >>>
Tekuté zlato
Stephane Rolland / Zdroj: Profimedia.cz
Giambattista Valli / Zdroj: Profimedia.cz
Alexis Mabille / Zdroj: Profimedia.cz
Nadvláda denimu a metalického lesku: Těchto 5 barev ovládne módu v roce 2023
Móda
Mini à la 80s
Schiaparelli / Zdroj: Profimedia.cz
Alexis Mabille / Zdroj: Profimedia.cz
Alexandre Vauthier / Zdroj: Profimedia.cz
Jeden cop nestačí: Bude tohle nejžhavější účes pro dlouhovlásky roku 2023?
Krása
Okázalé pláště
Dior / Zdroj: Profimedia.cz
Miss Sohee / Zdroj: Profimedia.cz
Valentino / Zdroj: Profimedia.cz
Francouzská manikúra, jak ji neznáte: Které nehtové trendy poletí v roce 2023?
Krása
Jednoduché korzety
Armani Privé / Zdroj: Profimedia.cz
Dior / Zdroj: Profimedia.cz
Jean Paul Gaultier / Zdroj: Profimedia.cz
Základy šatníku pro rok 2023: 6 (staro)nových kousků, které musíte mít
Móda
Decentní nahota
Dior / Zdroj: Profimedia.cz
Giambattista Valli / Zdroj: Profimedia.cz
Schiaparelli / Zdroj: Profimedia.cz
Go naked or go home. Party sezóna diktuje odhalené kalhotky i bradavky
Móda
Oranžová energie
Jean Paul Gaultier / Zdroj: Profimedia.cz
Giambattista Valli / Zdroj: Profimedia.cz
Alexis Mabille / Zdroj: Profimedia.cz
Barvou roku 2023 je karmínově růžová Viva Magenta. Jak ji zařadit do šatníku?