Ženské autorské umění má vlastní festival. Na Venušiných dnech vystoupí těhotné tanečnice
Ženské umění dávno není jen proteplování domácícho hnízdečka. Festival Venušiny dny jedenáct let podporuje ženské divadelní autorky a smíšené kolektivy v hledání inovativního vyjádření osobních témat, která ženy skutečně zajímají. Letošní přehlídka se koná od 6. do 13. dubna v žižkovském divadle Venuše ve Švehlovce a mimo jiné uvede hru o ženském alkoholismu nebo autorský projekt loňské držitelky Thálie, ve kterém zatančí těhotné performerky.
Na festivalu se představí úplné novinky i inscenace, které byste jinak neměla možnost v Praze vidět. Třeba slovenské divadlo NUDE, které je pravidelným hostem, bude hrát o ženských hlasech ve veřejném prostoru – Inscenace HLAS propojuje operní zpěv, pop-činohru a tanec. Nebo brněnská participativní performance Lekce s Jane, při které si můžete i zacvičit a zameditovat, abyste mohla čelit krizím dnešního světa.„Výrazným akcentem, který se v letošní dramaturgii objevuje, je téma mateřství i ne-mateřství. Je to ale spíše náhoda, protože při výběru klademe důraz hlavně na autentickou výpověď a uměleckou kvalitu,“ říká Barbora Šupová, umělecká šéfka Venuše ve Švehlovce.„Máme velkou radost, že se k nám po roce vrací oceněná choreografka Martina Hajdyla Lacová, která rozšiřuje svůj loňský projekt Bodies in Progress. Díky festivalu také do Prahy poprvé zavítá vizuálně strhující inscenace Zkáza totálního myšlení od režisérky Julie Rázusové, která se věnuje se tabuizovanému tématu ženského alkoholismu ,“ vysvětluje.
Limitovaný projekt držitelky Thálie
Výjimečným a časově limitovaným projektem je Bodies in Progress_Extended, ve kterém povede skupina performerek v pokročilém stádiu gravidity aktivní, pohyblivý dialog se svou proměnou a tím druhým tělem, které se rodí v nich. Autorka inscenace Martina Hajdyla Lacová získala loni za Bodies in Progress, kde těhotná tančila sama, prestižní cenu Thálie.
Navštívit můžete i autorskou hru oblíbené herečky Ivany Uhlířové, která byla v minulosti oceněna Cenou Alfréda Radoka, s názvem Válovky. Inscenace o sestrách Válových, malířkách, odpůrkyních okupace 1968 a bytostných umělkyních, které byly schopné vsadit v zájmu autenticity i samy sebe, bude uvedena jako práce v procesu. Soubor CO ČUMIŠ prozkoumá fenomén patchworkových rodin formou performativní instalace Světový den macech, která vychází z žitých zkušeností žen – nevlastních matek, a která celou přehlídku zahájí. Depresivní děti uvedou inscenaci O polednáchv hlavní roli se Zuzanou Bydžovskou, ve které ztvárňuje komunistickou prokurátorku Brožovou-Polednovou.

Kolektiv Nesladím otevře téma interrupcí v českém kontextu v performativní přednášce s herečkami Terezou Hof a Julií Goetzovou a následnou diskuzí s názvem Všem matkám i ne-matkám. Tabuizovanému tématu ženského alkoholismu se zabývá ostravská inscenace Zkáza totálního myšlení divadla Na cucky, která festival 13.4. pomyslně uzavírá.