Mateřská je impulzem k rozjetí podnikání, říká zakladatelka Tvůrců v praxi

2 min čtení

2 min čtení

Ženy si na konci mateřské rozmýšlejí, jaké práci budou věnovat čas. Chtějí dělat něco plnohodnotného. Často se nevrátí zpátky do zaměstnání, ale rozjedou vlastní byznys vycházející z jejich zálib, říká Bohdana Goliášová, zakladatelka vzdělávací platformy a největší české tvůrčí komunity Tvůrci v praxi. Kvůli čemu podnikání nejčastěji zkrachuje? Je podpora žen podnikatelek v Česku dostatečná? A proč se podnikatelé dnes už neobejdou bez sociálních sítí? O tom se rozpovídala v pořadu Byzy ženy.

Krize vám může pomoct najít váš talent a vynést ho na světlo. Když máte vlastní rukopis tvorby, nedělejte věci stejně jako ostatní, nedělejte tisíce stejných korálkových náramků. Najděte si to vaše, to, čím jste zvláštní, klidně i podivní. Časem se najde cílová skupina, na kterou to bude fungovat,“ radí Bohdana Goliášová, zakladatelka platformy Tvůrci v praxi, která podporuje a učí podnikatelskému umu české rukodělné tvůrce, ilustrátory, fotografy i copywritery. Sama před téměř 15 lety odešla ze zaměstnání a začala se živit prodejem šperků. Podnikání úspěšně rozjela v roce 2008 navzdory tehdejší hospodářské krizi.

Platformu Tvůrci v praxi v současné době tvoří zhruba z 90 procent ženy. „Ženy podle mě mají obecně větší sklony být tvůrčí, mají umělecký gen,“ uvažuje Goliášová. Zároveň dodává, že se ale často při podnikání potýkají s menším množstvím času než muži. K tvůrčím záměrům se často uchylují během mateřské, případně těsně po jejím skončení.

Ve chvíli, kdy se má žena vracet z mateřské zpátky do práce, nastane často moment, kdy začne reálně přemýšlet o změně oboru. Mnohem více řeší, za co přesně vymění čas, který doteď věnovala dětem. Chce, aby to byla hodnotná práce,“ říká Goliášová s tím, že se ženy v mnoha případech začnou soustředit na činnost, která byla před dětmi jejich koníčkem, a začnou řešit, jak proměnit zálibu ve vydělávající práci.

Je ale vůbec možné se zároveň věnovat vznikajícímu byznysu a péči o dítě? Podle Goliášové je nejlepším způsobem vyhradit si konkrétní chvíle, kdy se žena bude věnovat jen sobě samé, a naučit celou rodinu tento čas respektovat. „Ne každá mateřská je ale snadná. A tak se často může stát, že žena na chvíli byznys uspí. Z vlastní zkušenosti ale vím, že ze všech špatných momentů lze nakonec vytvořit diamant,“ odpovídá Goliášová na otázku, jak podnikat, když kvůli životní nebo zdravotní situaci podnikatelka nemá na svůj byznys čas a sílu.

Goliášová zároveň dodává, že situaci nezlepšuje ani obecně nízká podpora žen podnikatelek v Česku. „Byla bych velmi ráda, kdyby se ženské podnikání nemuselo nijak vyčleňovat a bylo to prostě jen ‚podnikání‘, protože bychom všichni měli rovné podmínky. Ale tak tomu bohužel není. Péče o rodinu a děti stále spadá na ženy. Když někdo doma onemocní, jsou to skoro vždy ony, které problém vykrývají svým časem,“ konstatuje Goliášová, která se věnovala podpoře podnikatelek i v rámci projektu Huawei Women in Technology. V současné době také připravuje mezinárodní projekt Nine to Five Joy, v jehož rámci chce propojovat tvůrčí podnikatelské komunity z různých států.

Rozhovor s Bohdanou Goliášovou si můžete poslechnout také na Spotify: