Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie Zdroj: Instagram @johannaxxqst @berenice_ammann

Pláč jako největší beauty trend roku: Potřebná osvěta, nebo cringe z TikToku?

Mokré oči, zarudlý nos a tváře a unavený pohled. Ještě před pár lety jsme probrečené dny a noci před světem schovávali. Pak Bella Hadid a další celebrity na sociálních sítích prolomily ledy a chvíle smutku a beznaděje začaly hrdě sdílet. Každý se někdy cítíme na dně a je to v pořádku, zněl často popisek doprovázející uplakané snímky. V posledních měsících jsme se ale posunuli ještě o krok dál: TikTokem se začal prohánět makeupový trend „Crying Girl Aesthetic“. Nebylo už dost romantizování nepříjemných stavů?

Přestaňte idealizovat psychické problémy, vykřikuje v komentářích pod líčícím videem jedna uživatelka Instagramu. Nechte toho, je dobře, že slečna poukazuje na to, že je v pořádku projevovat emoce a prostě se občas vybrečet, odpovídá jí druhá, zatímco ve videu nad diskuzí se jedna beauty influencerka právě líčí tak, aby její make-up přesně odpovídal stavu těsně po spadnutí poslední slzy. Oči a tváře se jí lesknou, nos je začervenalý a smutný pohled mluví za vše. Tady není k vidění nic veselého. Tady je k vidění pouze realita, za kterou jsme se ještě před pár lety styděli.

TIP NA VIDEO: Podívejte se na rozhovor s make-up artistkou Koki

Video placeholde

Internetová beauty sféra si našla novou posedlost – pláč. A vlastně proč ne? Všechno je teď přece tak trochu na h*vno,“ napsala v úvodu svého článku o crying girl trendu v magazínu Dazed redaktorka Laura Pitcher. Poukazuje tak na fakt, jak často jsou trendy v oblasti módy i krásy úzce spjaté s celkovým rozpoložením společnosti. Aktuální dění ovšem dále nijak víc nerozebírá a do role původce raketového růstu uplakaného make-upu pasuje beauty influencerku Zoe Kenealy, jejíž tiktokové video Crying Girl Make-up z poloviny října získalo už více než 600 tisíc lajků.

Toto líčení je určené pro všechny nestabilní holky. Víte, jak dobře vypadáte, když brečíte? A pokud náhodou nemáte náladu na pláč, tady je návod, jak si stejný look vytvořit pomocí líčení,“ říká v úvodu videa Kenealy a pouští se do práce.

Pitcher ve svém textu na uplakaný beauty trend nahlíží především v pozitivním světle. Mluví o něm v kontextu detabuizace delikátních témat a veřejného odhalování vlastní citlivosti, ke kterému má dnes rozhodně nejblíž generace Z. V textu zároveň dává prostor Martě Mae, spoluzakladatelce kosmetické značky Dieux Skin, která vyzdvihuje pláč jako jednu z nejlepších beauty procedur. „Souhlasím s virálními videi, která tvrdí, že vypadáme lépe během pláče nebo po něm. Brek je přírodním sérem a rty máme po něm větší,“ říká Mae.

Možná po pláči skutečně někdo může vypadat lépe. Ale opravdu se v takových chvílích vnímáme jako hezčí?

Přiznávám se, že je pro mne optikou tradičního 90s mileniála dost složité objektivně hodnotit beauty trend, který boduje především u mladší generace. Stejně jako editorka Žen.cz Kateřina Horáková nedávno napsala, že naše mileniálská povaha nikdy nepřijme hnutí body positivity natolik svobodně a v takové šíři, jako to dělají mladší lidé, i v Crying Girl Aesthetic se lze lehce ztratit a vyložit si ho jinak, než mnozí zamýšlejí.

Pravidelně píšu o úzkostech, nepříjemných pocitech spojených s duševními problémy a obecném vnitřním diskomfortu. A přestože jsem přesvědčena, že bychom o svých strastech, zranitelnosti či třeba docházení na terapii či psychiatrii měli otevřeně mluvit, ubrečená selfie mi nikdy nebyla příjemná. Na jednu stranu ve mně určitě v několika případech vzbudila tajný obdiv k lidem, kteří se nebojí jít veřejně s kůží na trh. Na druhou stranu mne ale mnohdy napadla otázka – skutečně bych byla schopná ve chvílích záchvatu pláče zvednout mobil a začít se fotit? Odpověď vždy zněla ne.

Obdobné pocity u mě vzbuzuje i tento uplakaný makeupový trend. Z pohledu člověka, který trpí úzkostnou poruchou, není příjemné sledovat, jak se momenty plné slz mění v další obchodní komoditu ze sociálních sítí. Ano, crying girl videa sice mohou ukazovat, že je naprosto v pořádku si pobrečet, stejně tak ale vysílají jasný vzkaz k zákazníkům celého beauty segmentu: Pláč je novým trendem. Chcete ho také vyzkoušet? V tom případě potřebujete do své kosmetické taštičky dokoupit vinylový lesk pro efekt mokrých slz, třpytivou linku pro správně ubrečené třpytivé oči a ideálně také růžové multilíčidlo, aby vaše tváře a nos dostaly správný zarudlý odstín.

Zní to lákavě? Pro mnohé influencery a beauty guru nejspíš ano. Pro mne to ale nadále bude znít především jako nelehké dilema. Na jedné straně je skupina lidí, kteří by se svých ubrečených chvil a špatného duševního rozpoložení nejraději okamžitě zbavili, ale nemohou. Na té druhé zase zástup těch, kteří pod vlivem současných trendů udělají vše pro to, aby alespoň vypadali, že právě dokončili brečící seanci. Je tohle ta správná osvěta, pomocí které můžeme pláč a smutné chvíle skutečně detabuizovat? Zdá se, že make-up sféra se projednou opět dostává do centra (nejen) generačního střetu názorů.