Street style v Kodani

Street style v Kodani Zdroj: Profimedia.cz

Která bude příští Ganni? Skandinávské módní značky, jež se vyplatí sledovat

V Kodani tento týden probíhal fashion week pro jaro a léto 2023. Posledních pět let nejde o akci jen s lokálním významem – naopak, místní módní scéna si svým vlivem nezadá s Londýnem či Paříží. Je nejen zábavná a finančně přístupnější, ale především se od ní celý módní svět učí, jak se stavět k udržitelnosti. Navíc zde prezentuje celá řada cool značek v čele s nejznámější Ganni. Které brandy mají potenciál stát se jejím následovníkem?

Severské módní značky pronikly v posledních letech nejen do našich domovů, ale i šatníků – a teď nemáme na mysli švédský řetězec s rychlou módou H&M. Díky sociálním sítím a popularitě skandinávských módních influencerek zná čím dál víc lidí brandy jako Ganni, Stine Goya, Rotate Birger Christensen, Lovechild 1979, Munthe, Baum und Pferdgarten, Holzweiler, Gestuz nebo Samsøe and Samsøe.

TIP NA VIDEO: V čem spočívá tajemství stylu Skandinávek?

K popularitě zdejší scény významně přispěl i e-shop Zalando, který nejenže řadu z nich prodává, ale současně spolupracuje s kodaňským fashion weekem – už čtvrtým rokem uděluje Cenu udržitelnosti (Zalando Sustainability Award), jejímž cílem je podpořit mladé módní značky v hledání šetrnějších alternativ produkce oblečení. Mezi letošními uchazeči byly značky MWorks, Ræburn a Ranra a Zalando zároveň finančně podpořilo jejich přehlídky. Vítězem se nakonec stala islandská značka Ranra, která porotu zaujala zejména nečekanou kombinací barev a textur.

Co se týče otázek udržitelnosti v módě, je kodaňský fashion week vůbec nejprogresivnější. Za tímto účelem formuloval před dvěma lety požadavky Sustainability Requirements – takzvané minimální standardy, které musí do roku 2023 splňovat každá módní značka, jež se chce o účast na akci ucházet. Nechybí zde striktní požadavky na materiály (přednost mají certifikované, recyklované nebo také dead stock), ale i na dodržování lidských práv v místě výroby nebo důraz na diverzitu a rovnost v pracovních vztazích.

Progresivní Copenhagen Fashion Week

Které další kodaňské značky by měl znát každý módní nadšenec? >>>

Pokračování 2 / 5

(di)vision

Značka (di)vision, kterou v roce 2018 založili sourozenci Simon a Nanna Wick, na sebe upozornila upcyklovanými bombery, kterým k popularitě výrazně pomohl tzv. off-duty styl modelek. Zaujaly dokonce i Kim Kardashian, což z nich definitivně učinilo věčně vyprodaný kousek. Vojenská tematika se propsala i do aktuální smíšené kolekce, současně se zde ale potkávala s trendy přelomu milénia jako patchwork denim, sexy šněrování nebo kožíškové lemy na vestách.

Pokračování 3 / 5

OpéraSPORT

Značka OpéraSPORT se na kodaňském fashion weeku představila vůbec poprvé – však ji tvůrčí dvojice Stephanie Gundelach a Awa Malina Stelter založila teprve před třemi lety. Obě designérky do ní mimo jiné vnášejí inspiraci z prostředí, kde žijí – Awa v Kodani, Stephanie v Paříži. Do své aktuální kolekce prý obě promítly čerstvou zkušenost s mateřstvím, vznikala doslova mezi kojením a uspáváním. To však rozhodně neznamená, že není sexy. Naopak!

Pokračování 4 / 5

The Garment

Milovnicím vytříbeného minimalismu svítí od loňského roku na módním nebi nová hvězda. Jmenuje se The Garment a stojí za ní dánská módní influencerka Sophia Roe, která spojila síly s návrhářkou Charlotte Eskildsen. The Garment se drží v mantinelech základní barevné palety a zaměřuje se zejména na nadčasové střihy, které ale dokážou překvapit v detailu. V kolekcích se umně snoubí elegantní pánské a dámské, ale nechybí ani uměřená inspirace aktuální mladistvou módou.

Pokračování 5 / 5

Rabens Saloner

Kodaňská značka Rabens Saloner není na severském trhu žádnou novinkou. Už v roce 2007 ji založila designérka Brigitte Raben, která kromě dánské metropole žije střídavě také na Bali. Tento vliv se doslova otiskuje i do látek, jež se staly poznávacím prvkem značky. Eklekticky barevná batika je výsledkem ruční práce, takže každý kousek je svým způsobem unikát. Vedle oblečení najdete pod značkou Rabens Saloner i kosmetické produkty nebo doplňky do interiéru.