.

.

Zdroj: Profimedia.cz
Zdroj: Profimedia.cz
Zdroj: Profimedia.cz
Zdroj: Profimedia.cz
Zdroj: Profimedia.cz
19
Fotogalerie

Dělají si návrháři legraci? Nafoukaná móda, únik do pohádek a fenomén big red boots

Na zemi v butiku leží muž a další dva se silou snaží sundat mu z nohou velké červené boty. Scéna působí legračně, až na to, že ty boty drží jako přilepené. „Tahači“ se snaží vší silou, nešťastník už bundou vytírá podlahu, a bota se ani nehne. „Kdo by chtěl takový nesmysl nosit?“ napadlo nejspíš každého, kdo tohle video nedávno zahlédl na sociálních sítích. Ony „big red boots“ pocházejí z dílny uměleckého uskupení MSCHF, připomínají obuv kreslené postavičky jménem Astro Boy a jsou další z řady virálních objektů, kterými nám móda zprostředkovává únik od reality. Tentokrát do dětství a do světa kreslených pohádek.

Prodej BRB neboli big red boots, jak se červeným gumovým holínkám na sociálních sítích přezdívá, odstartoval ve čtvrtek 16. února – k mání jsou na webu mschf.com za 350 dolarů. Když ne samotný design, tak zmíněné video s jejich sundáváním však možná řadu potenciálních zákazníků odradí. Jakou mají funkci, když jsou stylově naprosto nekompatibilní a nepraktické? Sami návrháři, kteří nejsou designéry v pravém slova smyslu, ale spíše umělci sdruženými pod značku MSCHF, svůj groteskní produkt okomentovali slovy: „Karikatura je abstrakcí, která nás osvobozuje od svazující reality.“ Ano, ležet na zemi a nechat sebou smýkat po zemi, zatímco nám dva lidi pomáhají z bot, to člověka z všednodenní rutiny bezesporu vytrhne.

TIP NA VIDEO: Jaké šaty poletí v roce 2023?

Video placeholde

Pravda je, že big red boots nejsou v poslední době jediným počinem, u něhož se módní tvůrci inspirovali kreslenými pohádkami, komiksy nebo primitivní počítačovou grafikou. Cartoon prvky se objevovaly například v posledních pánských kolekcích Louis Vuitton. Jonathan Anderson v aktuální kolekci Loewe představuje výrazné oblečení s motivem rastru nebo lodičky, které vypadá, jako by si je vypůjčil přímo od myšky Minnie či kačky Daisy.

Zdroj: Profimedia.cz
Zdroj: Profimedia.cz

Zdroj: Profimedia.cz
Zdroj: Profimedia.cz

Zdroj: Profimedia.cz
Zdroj: Profimedia.cz

Zdroj: Profimedia.cz
Zdroj: Profimedia.cz

Americká značka Coach pro změnu prezentuje oblečení s Mickey Mousem nebo se znakem Supermana. A nejslavnější kreslený myšák se objevil i v kolekci, kterou pro Maison Margiela navrhl John Galliano. Není přitom náhoda, že se módní značky inspirují zrovna těmito postavičkami – právě letos 16. října společnost Walt Disney Company oslaví 100 let. Módní dům Givenchy k této příležitosti rovnou představil spolupráci i limitovanou edici.

Zdroj: Profimedia.cz
Zdroj: Profimedia.cz

Zdroj: Profimedia.cz
Zdroj: Profimedia.cz

Zdroj: Profimedia.cz
Zdroj: Profimedia.cz

Vedle americké kreslené tradice se zdrojem inspirace stávají také japonské komiksy zvané manga, které se staly podkladem pro řadu filmových zpracování – jedním z nich je například pohádka Zámek v oblacích z roku 2004, která stojí v ústředí zbrusu nové kolekce Loewe. Ostatně i Astro Boy, robotický chlapeček s velkými červenými botami, vznikl původně jako komiks v 50. letech, než se o deset let později stal hrdinou japonského televizního seriálu a v roce 2009 také celovečerního filmu. Stvořil ho animátor Osamu Tazuka, kterému se říká Bůh mangy nebo také japonský Disney.

Motivy kreslených seriálů a komiksů jsou jen jedním ze způsobů, jak návrháři reagují na současnou dobu. Současně se ale projevuje jiná tendence, která je další pozoruhodnou reakcí na časy inflace – značky jako Loewe, Prada nebo Balenciaga „přifukují“ svoje produkty a zahraniční média hovoří o „puffyfikaci“ módy, která přichází příznačně v dobách, kdy si musíme utahovat pomyslné opasky. Anglický termín inflation má totiž dva významy – jednak inflaci, tedy růst cen, a jednak nafouknutí, na což reagoval i nedávný meme, jenž dává do kontextu fenomény posledních dvou týdnů – big red boots, čínský špionážní balon, kostým Sama Smithe na BRIT Awards a Madonninu tvář.

Kritici velkých červených bot však poukazují ještě na jeden možný výklad, a to ten, že si tvůrci z MSCHF ve skutečnosti dělají legraci. Stvořili je jako trofej konzumerismu s cílem kriticky poukázat na to, že v dnešní době stačí dobrý marketing a pár influencerů, abyste lidem prodali takřka cokoli – klidně i nafouknuté nic. Král je nahý, chtělo by se zvolat. Otázkou zůstává, za jak dlouho tahle módní bublina splaskne.